WYWIAD | Mateusz Surmiak


Czas czytania 6 minut

Czas czytania 5 minut

Konkursy dla projektantów, to praktykowany od dłuższego czasu sposób firm na pozyskanie ciekawych rozwiązań wzorniczych oraz ludzi do przyszłej współpracy. Dla twórców to możliwość pozyskania zleceniodawcy oraz skonfrontowania się z rynkiem. Takim właśnie projektem, był organizowany przez firmę Made of Wood Group (WOODICA) konkurs Woodica 4 Kids. Z właścicielem firmy rozmawiamy o konkursie, jego wynikach oraz o projektantach.


Uczestnicy konkursu Woodica 4 kids kim są? Czy są to doświadczeni projektanci czy projektanci, którzy zaczynają swoją przygodę w tej branży?

Mateusz Surmiak: Przede wszystkim są to bardzo zdolni ludzie. Wśród uczestników znaleźli się zarówno początkujący, jak i doświadczeni projektanci. Konkurs skierowany był do bardzo szerokiej grupy. Dla nas liczył się pomysł. Liczyliśmy też na studentów lub absolwentów kierunków projektowych, z którymi będziemy mogli nawiązać dalszą współpracę.

 
Mateusz Surmiak właściciel marki WOODICA / źródło: archiwum firmy

Jaki był cel zorganizowania konkursu? Czego oczekiwał Pan po projektantach i projektach?

MS: Jednego podstawowego celu nie było. Raczej kilka, które składały się na jedną całość. Chcieliśmy nieco odświeżyć ofertę mebli dziecięcych na polskim rynku. Wiedzieliśmy, że poprzez konkurs jesteśmy w stanie zebrać wiele różnorodnych projektów i nietuzinkowych pomysłów. Krótko mówiąc, chcieliśmy się dowiedzieć, co siedzi w głowach polskich projektantów i na ile te projekty będą odpowiadały zainteresowaniu klientów.

Czy tego typu przedsięwzięcia mogą mieć znaczenie w procesie edukacji młodych ludzi wchodzących na rynek?

MS: Zdecydowanie tak. Młodzi ludzie zazwyczaj mają głowę pełną pomysłów. Dzięki nam mogą te pomysły przełożyć na realny produkt. Tak naprawdę tylko poprzez staż czy praktykę (które były również nagrodą w konkursie) są w stanie poznać ograniczenia produkcyjne będące głównym czynnikiem, który może hamować młodego projektanta. Odbycie stażu zdecydowanie ułatwia pracę młodemu projektantowi. Szybko pozawala mu ocenić czy produkt będzie łatwy do wdrożenia i czy w ogóle nadaje się do produkcji. Dzięki temu na pewno zaoszczędzi sporo czasu projektując kolejne modele.
Z drugiej strony, my jako firma również wiele uczymy się od młodych projektantów. To oni zmuszają nas do ciągłego przesuwania tej granicy produkcyjnej, zawsze na rzecz świetnego pomysłu.

Ocenialiście Państwo projekty pod względem innowacyjności, wielofunkcyjność, estetyki,  bezpieczeństwa, prostoty produkcji i montażu czy tak kolejność jest przypadkowa? Co liczy się najbardziej w dobrym projekcie?

MS: Nie tyle kolejność co poszczególne kryteria nie są przypadkowe. Obserwujemy trendy na światowym rynku meblarskim i zdajemy sobie sprawę jakimi przesłankami kieruje się dzisiaj klient przy wyborze mebli. Wytyczne konkursu to efekt licznych badań i analiz rynku meblarskiego, ale przede wszystkim zachowań konsumenta.

Jakie rady (gdzie się uczyć, czego się uczyć, na co zwracać szczególną uwagę podczas projektowania etc.) ma Pan dla młodych ludzi, którzy zajmują się projektowaniem mebli, w tym mebli dla dzieci?

MS:
Produkty, których koncept tworzy projektant, powinny być odpowiedzią na realne potrzeby i oczekiwania odbiorców, a te nie stoją w miejscu, ewoluują, zatem proces projektowania powinien zostać poprzedzony etapem analiz rynkowych, badań i obserwacji. Inna sprawa, że w  moim odczuciu młodzi projektanci powinni mieć więcej styczności z praktyką, zobaczyć cały proces produkcyjny, poznać czynniki determinujące sprzedaż produktu na danym rynku. To im pozwoli nieco „urealnić” swoje koncepty.


Zwycięzka kolekcja w konkursie WOODICA 4 Kids / Joanna Lenart, Magdalena Karpińska, Klaudia Drabikowska / Nazwa kolekcji: Kogel-Mogel / źródło: http://konkurs.woodica.pl/start

Sądzę, że mamy świetnych projektantów począwszy od młodych adeptów kierunków projektowych po osoby prowadzące własne pracownie. Mocno wierzę w polską myśl projektową i odrodzenie polskiej szkoły wzornictwa przemysłowego.

Aktualnie jesteśmy potęga meblarską na skale światową, jednak w zdecydowanej większości jako podwykonawcy. Działania wielu polskich producentów sprawiły, że mamy już kilka mocnych i rozpoznawalnych marek w Europie. To niezmiernie cieszy. Trzymamy kciuki za wszystkich meblarzy.

Uważam, że już za kilka lat to my Polacy będziemy w dużej mierze wyznaczać trendy na europejskim rynku meblowym.

Na koniec chciałem życzyć wszystkim młodym projektantom więcej odwagi i wiary w swoje umiejętności. Nie trzymajcie swoich projektów w szufladach, pokażcie je!


Fabryka firmy Made of Wood Group (WOODICA) źródło: https://www.woodica.pl/

Marka Woodica oferuje meble z litego drewna, które jest tworzywem niezwykle wytrzymałym i odpornym na urazy mechaniczne. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych maszyn stolarskich i wysokiej jakości surowców firma wykonuje meble, które cechuje solidność i trwałość. Zakup mebli to inwestycja na lata, dlatego każdy ich element ma znaczenie: selekcjonowane i sezonowane drewno, funkcjonalne zawiasy i prowadnice, najwyższej jakości lakiery i woski … to wszystko sprawia, że Woodica oferuje produkt, którym klienci cieszą się przez wiele lat.

Więcej:
https://www.woodica.pl/
Cały artykuł jest dostępny bezpłatnie dla naszych zarejestrowanych czytelników.

ZAREJESTRUJ SIĘ

Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.

dołącz teraz


jeżeli już posiadasz konto.